اخبار

خبرگزاری‌ها درباره ما چه می‌گویند...

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از نیازهای ضروری در صنعت طلا و جواهر و ساخت زیورآلات، گچ‌ریخته‌گری برای قالب‌گیری و شکل‌دادن به قطعه طلا یا جواهر مورد نظر است. در طی فرآیند ذوب و ریخته‌گری، طلا یا سایر فلزات ذوب‌شده، درون این قالب‌های گچی ریخته می‌شود.
گچ‌ریخته‌گری باید از ویژگی‌های خاصی و کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد تا مانع از هدر رفتن این فلز گرانبها شود. این محصول توسط کشورهای معدودی تولید و عمده نیاز کشور نیز از طریق واردات تأمین می‌شود اما با دستاورد یک شرکت دانش‌بنیان، دانش فنی تولید گچ‌ریخته‌گری فلزات گرانبها، بومی‌سازی شده و بخشی از نیاز صنعت طلا و جواهر کشور به این محصول توسط این شرکت تأمین می‌شود.

ایرنا:
​​​​​​​دانش فنی تولید گچ‌ریخته‌گری فلزات گران‌بها به همت یک شرکت دانش‌بنیان برای تامین بخشی از نیاز صنعت طلا و جواهر کشور بومی‌سازی شد.

ادامه مطلب

به گزارش ایسنا، فرزانه آزادی‌منش، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به نیاز کشور به گچ‌ریخته‌گری فلزات گرانبها، گفت: از گچ ‌ریخته‌گری در فرآیند تولید طلا، نقره، برنج، برنز و غیره استفاده می‌شود. در بازار کشور دو نوع گچ وجود دارد که نوع اول کاملا وارداتی بوده و برای ساخت طلا و جواهر استفاده می‌شود. گچ‌ریخته‌گری نوع دوم، تولید داخل بوده و بیشتر برای تولید بدلیجات از جنس برنج و برنز کاربرد دارد.

ایسنا:
تامین گچ‌ریخته‌گری فلزات گران‌بها با فناوری بومی

ادامه مطلب

خبرگزاری مهر:
گچ قالب‌گیری فلزات گران‌بها تولید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدل سازی بخش جدا نشدنی از صنعت طلا و جواهر است. برای شکل دهی یک قطعه فلزی همچون گوشواره و انگشتر در مرحله نخست فلز مورد نظر ذوب می‌شود و پس از آن در قالب‌های گچی قرار می‌گیرد تا به شکل مورد نظر درآید. برای این بخش نیاز به گچی مخصوص است. این گچ باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. طلاسازان ایرانی این ماده را وارد می‌کنند. زیرا توان تولید آن در داخل کشور وجود نداشت.
اما محققان ایرانی همت به خرج دادند و یک استارت آپ موفق به ساخت این گچ مخصوص قالب گیری فلزات گرانبها شد و اکنون دانش فنی تولید این محصول در کشورمان وجود دارد.

ادامه مطلب

فرزانه آزادی‌منش، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فرزان بسپار امیرکبیر با اشاره به نیاز کشور به گچ‌ریخته‌گری فلزات گرانبها گفت: از گچ ‌ریخته‌گری در فرآیند تولید طلا، نقره، برنج، برنز و غیره استفاده می‌شود. در بازار کشور دو نوع گچ وجود دارد که نوع اول کاملا وارداتی بوده و برای ساخت طلا و جواهر استفاده می‌شود. گچ‌ریخته‌گری نوع دوم، تولید داخل بوده و بیشتر برای تولید بدلیجات از جنس برنج و برنز کاربرد دارد.
​​​​​​​وی افزود: اصلی‌ترین برندهای تولیدکننده گچ‌ریخته‌گری فلزات گرانبها در دنیا مربوط به دو کشور انگلیس و ترکیه هستند و ما به عنوان نخستین شرکت ایرانی موفق به تولید گچ ریخته‌گری فلزات گرانبها در کشور شده‌ و توانستیم این فناوری را بومی‌سازی کنیم.

خبرگزاری دانشجو:
​​​​​​​نیاز صنعت طلا و جواهر کشور به گچ‌ریخته‌گری فلزات گران‌بها توسط یک شرکت دانش‌بنیان و با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین شد.

ادامه مطلب

پایگاه خبری جهان طلا ( گلدنیوز):
​​​​​​​تولید گچ ریخته گری با همت دانش بنیان ها

به گزارش پایگاه خبری جهان طلا ( گلدنیوز) ، فرزانه آزادی منش، مدیر عامل شرکت فرزان بسپار امیرکبیر در گفتگو با گلدنیوز بیان داشت: گچ هایی که قبلا در بازار تولید شده بود برای ریخته گری طلا قابل استفاده نبود و عمدتا برای برنز استفاده می شد.

وی افزود: تولید این محصول بسیار پیچیده بوده و به دلیل اینکه امکان مهندسی معکوس آن وجود نداشت با مطالعه الگوها های قدیمی، در واقع این محصول بومی سازی شد و قیمت آن نصف قیمت نمونه های خارجی است.

آزادی منش تصریح کرد: ریخته گری طلا و جواهر پیچیدگی خاص و ویژگی های فنی زیادی دارد و وقتی شاخه طلا یا نقره را ریخته گری می کنند سطح طلا نباید دستخوش تغییر بشود یا به اصطلاح سطح طلا نباید پلیسه دهد، خوره نزد و گچ ترک نخورد و همچنین می بایست تاریخچه حرارتی خیلی پیچیده ای را در کوره طی کند و تا دمای بالای 800 درجه حرارت ببیند و اتفاقی برای گچ نیفتد ، گچ ترک نخورد و یا  متلاشی نشود که این اتفاق برای گچ های بی کیفیت می افتد.

گچ ایرانی جایگزین نمونه های آمریکایی و انگلیسی
 مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: گچ مورد استفاده طلاسازان و نقره سازان کشور سال های سال است که با قیمت گزاف و باتوجه به شرایط تحریمی کشور با دور زدن تحریم ها  به کشور وارد می شود و عمدتا  گچ های تولیدی برند های آمریکایی و انگلیسی هستند که در این صنعت خیلی معروف هستند.

ادامه مطلب

“Casting gypsum is used in the production process of gold, silver, brass, bronze, etc. There are two types of plaster in the market; the first type is completely imported and is used in making gold and jewelry, and the second type of casting plaster is domestically produced and is mostly used for the production of brass and bronze crystals,” said Farzaneh Azadimanesh, the managing director of the knowledge-based company.

Noting that the main brands of casting plaster for precious metals in the world belong to the two countries of Britain and Turkey, she said, “As the first Iranian company, we succeeded in producing casting plaster for precious metals and we were able to indigenize this technology.”


“The product made by our company is similar to foreign samples in terms of quality and much more affordable in terms of price,” Azadimanesh said.​​​​​​​

TEHRAN (ANA)

Casting plaster for gold and jewelry industry was produced by a knowledge-based company for the first time in Iran

ادامه مطلب